Πέμπτη, 16 Οκτωβρίου 2008

Ο ρόλος του δημόσιου σχολείου στη διδασκαλία των ξένων γλωσσών

Από την ιστοσελίδα του Συνδέσμου Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας μεταφέρουμε το παρακάτω άρθρο, το οποίο μας αφορά όλους. Και -αν μη τι άλλο- μπορεί να προσφέρει μια ευκαιρία για σκέψη:

Γονείς με την (ξένη) γλώσσα έξω

Της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΛΙΑΤΣΟΥ
πηγή: Ελευθεροτυπία

Μπορεί η διδασκαλία ξένων γλωσσών να είναι ενταγμένη σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, μπορεί το Σύνταγμα να ορίζει ότι η παιδεία παρέχεται με αποκλειστική ευθύνη του κράτους σε όλους τους Έλληνες πολίτες, όμως η πραγματικότητα για πολλοστή φορά έρχεται να ακυρώσει το μύθο της δωρεάν παιδείας στη χώρα μας.

Τα ελληνικά νοικοκυριά χρειάζεται να βάζουν όλο και πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη προκειμένου να καλύψουν το έλλειμμα της δημόσιας παιδείας και στην παρεχόμενη ξενόγλωσση εκπαίδευση. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, οι γονείς μαθητών δημοτικού και γυμνασίου πλήρωσαν την περσινή χρονιά 595,6 εκατ. ευρώ, μόνο για ξενόγλωσση εκπαίδευση των παιδιών τους σε ιδιωτικά κέντρα.

*Συγκεκριμένα, τη σχολική χρονιά 2007-2008, οι γονείς μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης επιβαρύνθηκαν με 248,7 εκατ. ευρώ για ξένες γλώσσες και οι γονείς μαθητών γυμνασίου ξόδεψαν 346,9 εκατ. ευρώ για τον ίδιο σκοπό.

Σε αυτό το ποσό δεν συμπεριλαμβάνονται οι δαπάνες για εκμάθηση γλωσσών από τους μαθητές του λυκείου, για ιδιαίτερα μαθήματα ξένων γλωσσών, που είναι «μαύρα», καθώς και το κόστος για αγορά βιβλίων και για συμμετοχή στις εξετάσεις πτυχίων γλωσσομάθειας. Μόνο το κόστος για τις πιστοποιήσεις ξένων γλωσσών υπολογίζεται σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας στα 15 εκατ. ευρώ ετησίως.

*Σε μια εποχή που η ξενόγλωσση εκπαίδευση αποτελεί αναγκαίο εργαλείο επαγγελματικής και κοινωνικής εξέλιξης και ενώ η διδασκαλία ξένων γλωσσών είναι ενταγμένη στα αναλυτικά προγράμματα και ξεκινάει ήδη από τη δευτέρα δημοτικού, τα παραπάνω νούμερα έρχονται να καταδείξουν ότι:

*Η δημόσια παιδεία αδυνατεί να προσφέρει αποτελεσματική ξενόγλωσση εκπαίδευση μέσα στο σχολείο και φυσικά δεν είναι σε θέση να παράσχει την απαραίτητη πιστοποίηση.

*Έτσι, η ξενόγλωσση εκπαίδευση σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, παρέχεται από 7.169 κέντρα ξένων γλωσσών τα οποία λειτουργούν σε όλη την Ελλάδα. Σε αυτά φοιτούν 639.483 μαθητές και εργάζονται 24.330 εκπαιδευτικοί.

*Με αυτά τα δεδομένα, δεν είναι διόλου τυχαίο το γεγονός ότι οι τιμές των διδάκτρων στα κέντρα ξένων γλωσσών έχουν πάρει την ανηφόρα, με τα συνοικιακά κέντρα να πρωτοστατούν, ενώ ανεξέλεγκτη παραμένει η κατάσταση στον εργασιακό χώρο των ξενόγλωσσων καθηγητών.

*Φέτος, οι αυξήσεις από τα εισαγωγικά τμήματα, τα λεγόμενα junior, στην Α' τάξη κανονική στην οποία φοιτούν τα παιδιά του δημοτικού, υπολογίζεται στο 20%-30%, ενώ για τις υπόλοιπες τάξεις, η αύξηση φτάνει το 20%.

*Η εκτίναξη των διδάκτρων δεν συνδέεται μόνο με την απελευθέρωσή τους από το υπουργείο Εμπορίου, αλλά και με το γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες των κέντρων διδασκαλίας δεν υποχρεούνται να υποβάλλουν κατάσταση διδάκτρων. Επομένως δεν τους ελέγχει κανείς.

*Να σημειωθεί ότι πρώτη φορά στα χρονικά φέτος, υπεγράφη σύμβαση των ιδιοκτητών των κέντρων ξένων γλωσσών με εργοδοτικό σωματείο (που συνέστησαν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες) η οποία μειώνει τις αποδοχές των εκπαιδευτικών κατά 32% σε σχέση με την ισχύουσα σύμβαση που έχει υπογράψει η ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας), θεμελιώνοντας έτσι καθεστώς μεσαιωνικής εκμετάλλευσης στο χώρο των φροντιστηρίων.

Έχουμε, έτσι, το εξής παράδοξο: Από τη μια, ανεξέλεγκτες αυξήσεις στα δίδακτρα και, από την άλλη, εκπαιδευτικοί κακοπληρωμένοι.

*«Η απαξίωση του δημόσιου σχολείου πρέπει επιτέλους να σταματήσει», δηλώνει ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Μιχ. Κουρουτός.

«Οι ξένες γλώσσες απαιτείται να διδάσκονται σωστά στο δημόσιο σχολείο και να πιστοποιούνται μέσα σε αυτό με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου. Ο κάθε μαθητής επιβάλλεται να αποφοιτά με τη γνώση μίας τουλάχιστον πιστοποιημένης ξένης γλώσσας μέσα στο σχολείο, χωρίς να «ξεπουλιέται» η οικογένειά του στα κέντρα ξένων γλωσσών και στα φροντιστήρια. Η ελληνική κοινωνία δεν αντέχει άλλο ούτε την υποβάθμιση της δημόσιας παιδείας ούτε βέβαια την αισχροκέρδεια των εμπόρων της μάθησης».

Δεν υπάρχουν σχόλια: