Παρασκευή, 23 Οκτωβρίου 2009

Άλλοτε και τώρα - Διδακτικά βιβλία (ΙΙ)


Συνεχίζοντας τη σύντομη παρουσίαση παλαιών διδακτικών βιβλίων, ιδού ο στρουκτουραλισμός στη διδακτική της γλώσσας σε όλο του το μεγαλείο. Español en directo, 1η έκδοση 1975, εδώ η 7η έκδοση 1984. Το θυμάται κανείς;
(Κλικ για μεγέθυνση)

Πέμπτη, 22 Οκτωβρίου 2009

O pastor

Ένα από τα γνωστότερα και ωραιότερα πορτογαλικά τραγούδια της δεκαετίας του '90, από τους Madredeus και την υπέροχη φωνή της Teresa Salgueiro.



Ai que ninguém volta
Ao que já deixou
Ninguém larga a grande roda
Ninguém sabe onde é que andou.

Ai que ninguém lembra
Nem o que sonhou
E aquele menino canta
A cantiga do pastor.

Ao largo ainda arde
A barca da fantasia
E o meu sonho acaba tarde
Deixa a alma de vigia.
Ao largo ainda arde
A barca da fantasia
E o meu sonho acaba tarde
Acordar é que eu não queria.

Σάββατο, 17 Οκτωβρίου 2009

Για τη θέση της Ισπανικής γλώσσας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα


Μια σημαντικότατη εργασία με θέμα «Δεδομένα, τάσεις και προοπτικές σχετικά με τη θέση της Ισπανικής γλώσσας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα» εκπόνησε πρόσφατα η κα Ελένη Λεονταρίδη, γλωσσολόγος, Λέκτορας του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ, με γνωστικό αντικείμενο την μορφολογία και σύνταξη της Ισπανικής γλώσσας.

Στην εργασία της αυτή η κα Λεονταρίδη αναφέρεται στη διδασκαλία των ξένων γλωσσών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση), στη διδασκαλία ξένων γλωσσών σε άλλα κέντρα, στην πιστοποίηση γλωσσομάθειας, στα κίνητρα και τους στόχους για την εκμάθηση της Ισπανικής ως ξένη γλώσσα, και βγάζει ως συμπέρασμα ότι το μέλλον της Ισπανικής γλώσσας διαφαίνεται φωτεινό.

Τα στοιχεία που παρουσιάζει είναι από πολλές πηγές και έρευνες, από τις σημαντικότερες που έχουν γίνει ποτέ στη χώρα μας, και θα έπρεπε να διαβαστεί από κάθε ενδιαφερόμενο για την Εκπαίδευση, και ιδιαίτερα για την Ισπανική.
Μπορείτε να βρείτε ολόκληρη την εργασία της στην ιστοσελίδα ispania.gr

Παρασκευή, 16 Οκτωβρίου 2009

Συνέδριο για την ελληνική γλώσσα στη Λατινική Αμερική


Μοντεβιδέο - Ουρουγουάη

Η καταγραφή και η αξιολόγηση των μέχρι σήμερα δεδομένων της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στη Λατινική Αμερική θα τεθούν στο επίκεντρο του συνεδρίου, που διοργανώνεται από τις 16 έως τις 18 Οκτωβρίου στο Μοντεβιδέο, της Ουρουγουάης.

Στόχος της διοργάνωσης, που προετοιμάζεται εδώ και καιρό από το Γραφείο του Συντονιστή Εκπαίδευσης Λατινικής Αμερικής, Γεωργίου Παππά, με έδρα το Μπουένος Άιρες, είναι να γίνει μία πρώτη ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των ενδιαφερομένων φορέων και η χάραξη μιας κοινής πολιτικής για την προβολή και τη διάδοση της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού στο νότιο τμήμα της αμερικανικής ηπείρου. Το συνέδριο στηρίζεται από το ΣΑΕ, Περιφέρεια Λ. Αμερικής και το Ίδρυμα «Μαρία Τσάκου».

Στις εργασίες του συνεδρίου θα λάβουν μέρος διακεκριμένοι ελληνιστές καθηγητές από πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα χωρών της Λατινικής Αμερικής. Μεταξύ αυτών ο καθηγητής του πανεπιστημίου της Χιλής, Καστίλιο Ντιντιέρ Μιγουέλ, διευθυντής του μοναδικού Κέντρου Αρχαίων, Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών στη Λατινική Αμερική, που φέρει το όνομα του Φώτιου Μαλέρου. Θα μιλήσουν, επίσης, η Λαμπρίνα Κολιούση, από το Εθνικό Αυτόνομο Πανεπιστήμιο του Μεξικού (UNAM), ο Συντονιστής ΣΑΕ Λατινικής Αμερικής, Νικηφόρος Νικολαϊδης, ο οποίος αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στη διάδοση της ελληνικής γλώσσας, όπως και εκπρόσωποι διαφόρων φορέων που ασχολούνται με το αντικείμενο.

Περισσότερα μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού.

Πέμπτη, 15 Οκτωβρίου 2009

Σεμιναριακά μαθήματα για Έλληνες καθηγητές Ισπανικής

CURSO PARA PROFESORES GRIEGOS DE ESPAÑOL
Universidad Nacional de Educación a Distancia - Consejería de Educación de la Embajada de España
2009


Fechas: 23 a 27 de NOVIEMBRE de 2009 (5 días lectivos)

Horas lectivas: 30 (6 horas diarias de lunes a viernes, 5 días)
Alumnado: 30-35 alumnos (1 grupo)

Sede: Instituto Cervantes
Mitropoleos 23, Atenas
(Salón de Actos)

Organización académica:
Dirección: Dr. Agustín Vera Luján - UNED
Coordinación: Dr. ª María Antonieta Andión Herrero - UNED

Destinatarios:
Profesores de español de la enseñanza preuniversitaria pública y privada

Profesorado:
Dr.ª Victoria Marrero Aguiar
Dr. Javier Fruns Giménez

OBJETIVOS
1. Exponer una panorámica actualizada sobre los procesos de adquisición/aprendizaje de segundas lenguas, y su relación con la lengua materna.
2. Presentar y profundizar en metodología de la enseñanza de la pronunciación de segundas lenguas, tanto de modo general como sobre el español en particular.
3. Explicar los nuevos planteamientos de enseñanza-aprendizaje de segundas lenguas que aporta el Marco común europeo de referencia para las lenguas y su aplicación al currículo de español.
4. Mostrar el uso de medios de comunicación para el entretenimiento (concursos de televisión, programas de entretenimiento, cómics, revistas, programas de radio, etc.) en el aula de E/LE: cómo seleccionarlos y diseñar actividades de explotación con un enfoque de comunicación.

METODOLOGÍA
Presentación y debate de criterios y contenidos actualizados en las diferentes áreas que al campo de la enseñanza del español como lengua extranjera o segunda se refieren: enfoques y procedimientos, currículos, destrezas, aspectos lingüísticos, etc. Además, se harán prácticas didácticas que propicien la incorporación y evaluación de los contenidos programados.

PROGRAMA DE ASIGNATURAS
1. El currículo de enseñanza del español y el Marco común europeo de referencia para las lenguas (Dr. Javier Fruns Giménez) 6 horas lectivas

Descripción: Se explicarán los nuevos planteamientos curriculares de la enseñanza/aprendizaje de las lenguas sobre la base de las orientaciones y descripciones del Marco común europeo de referencia para las lenguas, y sus implicaciones para el contexto de E/LE.

2. El proceso de adquisición/aprendizaje de una segunda lengua (Victoria Marrero Aguiar) 6 horas lectivas

Descripción: En esta asignatura repasaremos las principales teorías actuales sobre el desarrollo de la competencia lingüística en una segunda lengua o lengua extranjera, considerando sus semejanzas y diferencias con la adquisición de la lengua materna, y su influencia en la L2.

3. La enseñanza de la pronunciación del español (Dr.ª Victoria Marrero Aguiar) 9 horas lectivas

Descripción: Se presentará una panorámica general de las metodologías más adecuadas para la enseñanza de la pronunciación de segundas lenguas en general, y del español en particular, desde una perspectiva práctica y aplicada.

4. Los medios de comunicación para el entretenimiento en el aula de E/LE (Dr. Javier Fruns Giménez) 9 horas lectivas

Descripción: Se reflexionará sobre el uso de medios para el entretenimiento (entrevistas, concursos, humor gráfico, carteleras, programas de radio, etc.) en el aula de E/LE desde un enfoque comunicativo: las características de los distintos tipos de texto, por qué usarlos, para qué y cómo.

EVALUACIÓN DEL CURSO
La evaluación consistirá en trabajos prácticos en clase. Para poder acceder a la evaluación se deberá tener un 80 % de asistencia a cada una de las asignaturas del curso.

Πληροφορίες στην ιστοσελίδα http://www.educacion.es/exterior/gr/gr/home/index.shtml

Τρίτη, 13 Οκτωβρίου 2009

Nino Bravo - Libre

Ένα βίντεο από τη δουλειά του πρόωρα χαμένου μεγάλου τραγουδιστή από τη Βαλένσια Νίνο Μπράβο (Nino Bravo, ψευδώνυμο του Luis Manuel Ferri Llopis, 1944-1973), μιας από τις σημαντικότερες φωνές στην Ισπανία τη δεκαετία του '70.

Tiene casi 20 años y ya está cansado de soñar,
pero tras la frontera está su hogar, su mundo y su ciudad.
Piensa que la alambrada sólo es un trozo de metal.
Algo que nunca puede detener sus ancias de volar.

Libre, como el sol cuando amanece yo soy libre, como el mar.
Libre, como el ave que escapó de su prisión y puede al fin volar.
Libre, como el viento que recoje mi lamento y mi besar.
Camino sin cesar detrás de la verdad y sabré lo que es al fin la libertad.

Con su amor por bandera se marchó cantando una canción,
marchaba tan feliz que no escuchó la voz que le llamó,
y tendido en el suelo se quedó sonriendo y sin hablar.
Sobre su pecho flores carmesí, frotaban sin cesar.

Libre, como el sol cuando amanece yo soy libre, como el mar.
Libre, como el ave que escapó de su prisión y puede al fin volar.
Libre, como el viento que recoje mi lamento y mi besar.
Camino sin cesar detrás de la verdad y sabré lo que es al fin la libertad.


Ιστοσελίδα αφιερωμένη στον καλλιτέχνη: http://www.nino-bravo.com/index.htm

Άλλοτε και τώρα - Διδακτικά βιβλία (Ι)


Τι método directo, τι método comunicativo, τι enfoque por tareas! Ξεχάστε τα όλα! Θα παρουσιάσω από σήμερα μια σειρά από παλιά διδακτικά βιβλία, έτσι για την ιστορία.
Το παραπάνω βιβλίο είναι έκδοση της δεκαετίας του '70, από τα πρώτα που χρησιμοποιήθηκαν στην Ελλάδα, και ήταν το πρώτο βιβλίο που διδάχθηκα σε φροντιστήριο, πριν από 24 χρόνια. Δεν υπήρχαν και πολλά για να διαλέξεις, να είμαστε δίκαιοι. Η καθηγήτριά μας έκανε το καλύτερο που μπορούσε, δηλαδή τα πάντα!
Μια ματιά στο πρώτο του μάθημα (κλικ στην εικόνα για μεγέθυνση):

Κυριακή, 4 Οκτωβρίου 2009

Mercedes Sosa (1935-2009)

Adiós, Mercedes.

Σάββατο, 3 Οκτωβρίου 2009

Έκθεση Joan Miró στη Θεσσαλονίκη


Το καρναβάλι του αρλεκίνου (1924-1925)

Με αφορμή την έκθεση Joan Miró που γίνεται στη Θεσσαλονίκη από το Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών και θα διαρκέσει στην συμπρωτεύουσα ως τις 5 Φεβρουαρίου 2010, λίγα λόγια για τον μεγάλο αυτόν Καταλανό ζωγράφο του 20ου αιώνα:
Ο Ζουάν Μιρό (Joan Miró, 1893-1983) γεννήθηκε και σπούδασε στη Βαρκελώνη, και στο έργο του κυριαρχούν οι αναφορές στο υποσυνείδητο, καθώς και ένα είδος παιδικού πρωτογονισμού. Κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης ζωής και καριέρας του πέρασε από διάφορα στυλ. Οι πρώτοι του πίνακες χαρακτηρίζονται από μια παραμόρφωση της πραγματικότητας στο στυλ του γαλλικού εξπρεσιονισμού και από τη χρωματική πανδαισία της σχολής του φωβισμού. Μετά από ένα ταξίδι που πραγματοποίησε σε νεανική ηλικία στο Παρίσι, αρχίζει να τον επηρεάζει ο κυβισμός και η πινελιά του γίνεται πιο απλή, ενώ πολύ σύντομα οι πίνακές του αποκτούν έναν ονειρικό χαρακτήρα, με μια τεχνοτροπία που αντλεί από το κίνημα του σουρεαλισμού, στο οποίο γρήγορα γίνεται διακεκριμένο μέλος και παραμένει πιστός ως το τέλος της ζωής του.
Η ζωγραφική του Μιρό είχε πάντα μια ιδιαίτερη σχέση με την αφηρημένη τέχνη. Τα θέματα που κυριαρχούν στο έργο του είναι σουρεαλιστικές μορφές που παρουσιάζονται συμβολικά, η γυναίκα, τα πουλιά, τοπία της πατρίδας του, ο ήλιος, το φεγγάρι, αστερισμοί, αρλεκίνοι, κτλ.


Το χωριό Prades (1917)


Ζωγραφική (1933)


Πρωινό αστέρι (1940)


Ζωγραφική ΙΙΙ (1965)


Γυναίκα στη νύχτα (1970)

Ο Μιρό δεν ασχολήθηκε μόνο με τη ζωγραφική, αλλά σχεδόν με κάθε είδος εικαστικής τέχνης. Στην έκθεση παρουσιάζονται πίνακες ζωγραφικής, γλυπτική, χαρακτική, σκίτσα για γλυπτά, μπαλέτο ή μουσική, σχέδια, κ.α.